Evaluatie convenanten lerarentekort primair onderwijs in de G5
In opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap is door SEO Economisch Onderzoek en ECBO onderzoek gedaan naar de uitvoering van de convenanten om het lerarentekort in de G5 aan te pakken. In dit onderzoek staat de hoofdvraag centraal: in hoeverre draagt de uitvoering van de maatregelen in de convenanten bij aan vermindering van de personeelstekorten?
Het lerarentekort blijkt een complex probleem dat vraagt om een creatieve en volhardende aanpak. De convenanten en de maatregelen die hieronder vallen, hebben bijgedragen aan vooruitgang in deze aanpak. De uitvoering van de maatregelen heeft geleid tot meer samenwerking en solidariteit dan voor het convenant. Alle betrokkenen bij de convenanten zijn ervan overtuigd dat het lerarentekort groter zou zijn als de maatregelen niet waren uitgevoerd.
Het is echter lastig om de effecten van de maatregelen precies vast te stellen. Uitzondering hierop is de regeling zij-instroom. De maatregelen en middelen voor de zij-instroom hebben bijgedragen aan het verkleinen van het lerarentekort. Met de regeling zij-instroom is het gelukt om nieuwe geschikte leraren aan te trekken voor het onderwijs, die anders niet voor het onderwijs zouden kiezen. Daarnaast heeft de inzet van onderwijsondersteunend personeel (OOP) gezorgd voor minder werkdruk van leraren en het continueren van het onderwijs.
De maatregelen hebben geleid tot
- minder uitval van starters en zij-instromers, dankzij verbeterde informatievoorziening en versterkte begeleiding en coaching
- verbetering in de samenwerking tussen opleidingsinstellingen en scholen; meer ontwikkelpaden voor onderwijsondersteunend personeel
- een structurele visie op anders organiseren en het opzetten van platforms voor het matchen van externe professionals
- een toename van ondersteunend personeel
Aanbevelingen
- Zet in op samenwerking tussen schoolbesturen. Het lerarentekort is een gezamenlijk probleem en commitment en samenwerking is essentieel in het terugdringen ervan.
- Zet in op een combinatie aan maatregelen die met elkaar samenhangen; er is niet één oplossing om de tekorten terug te dringen.
- Zorg voor een goed voortraject met persoonlijke wervingsaanpak en ervaringsdeskundigen, een helder selectieproces, en goede begeleiding en coaching van zij-instromers.
- Denk vroegtijdig na over anders organiseren, vanwege het verwachte lerarentekort en de onderwijskundige voordelen die passen bij de onderwijsvisie van de school.
- Bepaal eerst hoe het onderwijs georganiseerd moet worden en welke competenties nodig zijn. Investeer vervolgens in het opzetten van geschikte opleidingstrajecten.
- Behoud van personeel: het verbinden van maatregelen uit verschillende pijlers helpt bij het behoud van personeel. Voor het creëren van een aantrekkelijk werkklimaat in het onderwijs is goed werkgeverschap cruciaal.
Lees alle onderzoeksresultaten via deze link: