Onderzoeksrapport: inzet van andere professionals voor de aanpak van het lerarentekort in de G5
Op verzoek van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap hebben SEO Economisch Onderzoek en Oberon een monitor- en evaluatieonderzoek uitgevoerd naar de regeling "Andere dag- en weekindeling G5". Het onderzoek geeft antwoord op de hoofdvraag: in hoeverre biedt een andere dag- en weekindeling in het po met inzet van andere professionals een oplossing aan scholen in de G5 voor het omgaan met personeelstekorten rekening houdend met de onderwijskwaliteit, kansengelijkheid, continuïteit, werkdruk en organisatie van het onderwijs?
Met de regeling mag een deel van de onderwijstijd (maximaal 22 uur per maand) worden ingevuld door professionals uit andere sectoren dan het onderwijs. Scholen maken gebruik van de regeling om verschillende redenen: vanwege het lerarentekort; om de werkdruk te verlagen en de wens om het onderwijs anders te organiseren naar eigen visie.
De belangrijkste opbrengsten
- de inzet van andere professionals komt ten goede aan continuïteit van het onderwijs, waardoor leerlingen niet naar huis gestuurd hoeven te worden
- deelname aan de regeling heeft positieve gevolgen voor de kansengelijkheid, biedt meer mogelijkheden voor een andere vorm van organisatie, en verlaagt de werkdruk van leraren
- de pedagogische en didactische vaardigheden van de externe professional zijn bepalend voor de kwaliteit van de lessen. Als deze vaardigheden van de professional niet op orde zijn, vormt dat een risico. Daarom is goede ondersteuning en begeleiding van de professional belangrijk
- een goede samenwerking en afstemming tussen andere professionals en de school geldt als succesfactor
Lees alle onderzoeksresultaten via deze link: