Noordoost-Brabant
Op 1 augustus 2020 zijn de activiteiten binnen het RAP-programma in de regio Noord Oost-Brabant van start gegaan met als hoofddoel:
‘Een duurzame samenwerking in de regio te realiseren op het gebied van strategische personeelsplanning’
Er is begin 2021 gekozen voor een projectstructuur met zes deelprojecten om de overall doelen van het RAP-programma zo goed mogelijk te kunnen realiseren:
- Deelproject Ambassadeurschap
- Deelproject Regionaal Loket, informatie en oriëntatie
- Deelproject Regionale Strategische Personeelsplanning
- Deelproject Hybride Banen
- Deelproject Begeleiding instromers en starters
- Deelproject Assessment en maatwerkopleiding
Naast de bestaande nog steeds relevante thema’s zal geïnvesteerd worden in verdere samenwerking met omliggende RAP-regio’s ter verkenning van mogelijke toekomstige samenwerking binnen het kader van een nieuwe educatieve regio.
Inhoudelijke thema's
Thema’s | Activiteiten | ||||||||||
Verhogen In-/door-/uitstroom opleidingen | Ambassadeurschap: Leerlingen enthousiasmeren voor het beroep van leraar met een positief en realistisch beeld | ||||||||||
Begeleiden zij-instromers | Assessments in de regio ontwerpen en aanbieden voor zij-instromers | ||||||||||
Maatwerktrajecten aanbieden ter verlichting van de opleidingsprogramma’s | |||||||||||
Behoud leraren | Samenwerking op begeleiding instromers en starters voortzetten door voort te bouwen op de handreiking met handvatten voor scholen voor het inductietraject | ||||||||||
Bijeenkomsten organiseren voor alle coaches van starters in de regio | |||||||||||
Training/workshops voor coaches (van overstappers) ontwerpen en uitvoeren | |||||||||||
Stimuleren innovatie | Doorzetten stimuleren en Werven van Hybride experts en Docenten voor o.a. gastlessen | ||||||||||
Intensievere verbindingen met bedrijven in de regio: stimuleren van netwerken om kennis en informatie te benutten om wederzijdse overstap en personele uitwisselingsmogelijkheden te realiseren | |||||||||||
Uitrollen en organiseren oriëntatie en wervingsactiviteiten voor hybride banen voortzetten | |||||||||||
Regionaal loket/ mobiliteitscentrum | Duurzaam (ook na RAP) vormgeven van het digitale loket, waarbinnen ‘overstappers’ en eigen personeel zich kunnen oriënteren op hun loopbaan | ||||||||||
Duurzaam Fysiek Loket: Geïnteresseerden kunnen in gesprek en worden vandaaruit geholpen naar concrete mogelijkheden | |||||||||||
SPP/SHRM | Doorzetten van de ingezette R-SPP-cyclus | ||||||||||
Uitrollen en organiseren oriëntatie en wervingsactiviteiten op basis van behoefte en urgentie voortkomend uit het R-SPP | |||||||||||
Doorontwikkeling rol P&O-ers | |||||||||||
Overig | Verkenning samenwerking andere RAP regio’s | ||||||||||
Verkenning educatieve regio |
* Geprobeerd is om de meeste activiteiten te rangschikken op thema’s. Nieuwsgierig naar alle activiteiten? Raadpleeg dan het plan van aanpak.
Kerngegevens
Gemeenten | Land van Cuijk; Oss; Gennep; Bernheze | ||||
Percentage schoolbesturen | 50% | ||||
Percentage FTE | 95% | ||||
Penvoerder | Ons Middelbaar Onderwijs | ||||
Projectleider | H.G.G. Cornelissen | ||||
Contactgegevens | b.cornelissen@metameer.nl | ||||
Tel. | +31(0) 065472586 | ||||
Functie | Algemeen directeur/rector Metameer |
Deelnemende schoolbesturen en opleidingen
Sector | BG-nr. | Bevoegd Gezag Naam | |||||
VO | 35647 | Het Hooghuis | |||||
VO | 41211 | Ons Middelbaar Onderwijs | |||||
MBO | 40852 | ROC Nijmegen | |||||
MBO | 31069 | ROC Koning Willem I | |||||
LO | 00012 | Eindhoven School of Education | |||||
LO | 40555 | Fontys | |||||
LO | 72243 | Hogeschool van Arnhem en Nijmegen | |||||
LO | 75805 | Radboud Docenten Academie |