Om het lerarentekort in het onderwijs aan te pakken hebben de samenwerkende RAP-scholen in West-Brabant onderzocht wat mensen motiveert in het onderwijs te werken. Hiervoor is in de leefwereld, overtuigingen en behoeften van een aantal verschillende doelgroepen gedoken. Het doel is het werken in het onderwijs aantrekkelijker en laagdrempeliger te maken. Deze mensgerichte aanpak gekoppeld aan een digitaal onderwijsloket werkt. Deze succesvolle aanpak willen de samenwerkende scholen graag voortzetten.
Inhoudelijke thema's
Thema’s
Activiteiten
Verhogen In-/door-/uitstroom opleidingen
Werven studenten
Drempel verkleinen nieuwe docenten
Begeleiden zij-instromers
High potentials voor de klas
Begeleiden potentiele nieuwkomers
Behoud leraren
Professionalisering in leerwerksessies en bedrijfsleven
Versterken en verbreden BSL trajecten
Activeren stille reserve
Werving herintreders
Gesprekken met herintreders
Stimuleren innovatie
Werven hybride docenten
Dubbele bevoegdheid invoeren
Regionaal loket/ mobiliteitscentrum
Regionaal loket verbeteren
SPP/SHRM
SPP maken dmv Scenariomodel
* Geprobeerd is om de meeste activiteiten te rangschikken op thema’s. Nieuwsgierig naar alle activiteiten? Raadpleeg dan het plan van aanpak.