Denk meer vanuit de betekenis van het 'merk' van de school
Hoogleraar Lidewey van der Sluis pleit om meer vanuit de betekenis van het 'merk' van de school te denken. ‘Als schoolleider of bestuurder zul je moeten leren ‘varen in de mist’. Oftewel: navigeren zonder dat je precies weet hoe de wereld er morgen uitziet’, aldus de hoogleraar. Hij introduceert een management-circle die daarbij helpt en draait om de vier D's: Destination, Drive, Dance en Deliver.
Lidewey van der Sluis legt uit: ‘Bij destination gaat het over je eindbestemming: wat is je hogere doel? Als je dat als organisatie goed over het voetlicht weet te brengen, trekt dat mensen aan met de juiste drive, de juiste intrinsieke motivatie. Vervolgens is het zaak dat je de zogeheten dance binnen je organisatie goed organiseert. Hoe werk je samen? We komen er steeds meer achter dat werk niet primair functioneel is, maar vooral relationeel: ánderen stellen ons doorgaans in staat om goed te functioneren. Deliver staat voor dat wat je als organisatie aan producten of diensten levert.'